Program
Tirsdag 30. november 2021
Tidspunkt | Innhold | Målgruppe | ||
08.00-09.30 | Registrering | |||
09.30-10.00 | Åpning ved Matematikksenterets leder Kjersti Wæge | |||
10.00-10.50 | PLENUM 1
Reidar Mosvold |
Alle | ||
10.50-11.05 | PAUSE | |||
11.05-11.55 | PLENUM 2
Jo Røislien |
Alle | ||
11.55-13.00 | LUNSJ | |||
13.00-14.20 | Storverksted 1 Svein H. Torkildsen, Olaug Lona Svingen og Ingunn Valbekmo Det store bildet – matematikkundervisningens bidrag til verdier og prinsipper i LK20 |
Alle | ||
Storverksted 2 Harald Sande og Anne-Mari Jensen Dybdelæring med MatteLIST |
U-VGS | |||
Verksted 1 Else Devold og Marte Haugen Jeg lurer på hvordan dere har tenkt |
S | |||
Verksted 2 Sigrid Iversen og Christer Løkås Hindkjær Argumentasjon og bevis på barnetrinnet |
S-M | |||
Verksted 3 Mona Røsseland Matematisk samtale - kjerneelementenes minste felles multiplum |
S-M | |||
Verksted 4 Silje Alette Heggem og Svein Anders Heggem Brytningstid, endret tankesett, ny læring og nye muligheter |
S-M | |||
Verksted 5 Helmer Aslaksen Borel: Et spill om sannsynlighet |
M-U-VGS | |||
Verksted 6 Elise Klaveness «Gjorde jeg den feilen, igjen?» - Om algebraisk tenkning, identiteter og utgangspunkt i feil |
M-U-VGS | |||
Verksted 7 Janne-Christine Fossum I skjæringspunktet til tenkende klasserom, ny læreplan og et kollegium - En praksisfortelling fra Ski vgs |
U-VGS | |||
Verksted 8 LAMIS v/Eidsten, Karlsen og Maugesten Verktøy for å beherske utforsking og problemløsing i praksis |
U-VGS | |||
Verksted 9 Anne Seland Hvilken betydning har de nye læreplanene for vår undervisningspraksis i matematikk? |
VGS | |||
14.20-14.45 | PAUSE | |||
14.45-16.05 | Storverksted 3 Olav Dalsegg Tokle og Morten Svorkmo Nasjonale prøver i regning |
S-M | ||
Storverksted 4 Mona Røsseland "Ny læreplan, sier du? Ja, ja, det går nok å tilpasse den også….." |
S-M-U | |||
Verksted 10 LAMIS v/Kirkegaard, Risøy og Jensen Tverrfaglige tema i KL20 i FNs 17 bærekraftsmål |
S-M | |||
Verksted 11 Sigrid Iversen og Christer Løkås Hindkjær Argumentasjon og bevis på barnetrinnet |
S-M | |||
Verksted 12 Marianne Eskeland Algebraisk tenkning på barnetrinnet |
S-M-(U) | |||
Verksted 13 Hege Tømmerstigen og Anja Olsen Dybdelæring i geometri med enkel programmering |
M | |||
Verksted 14 Astrid Erdal og Beate S. Bordal «Yes, vi skal bruke tavlene!» |
M-U | |||
Verksted 15 Kim André Stavenæs Refvik og Martyna Katarzyna Fojcik Programmeringsstrategiar i matematikk |
M-U-VGS | |||
Verksted 16 Nils Kristian Rossing BlocksCAD – Matematisk modellering av gjenstander for 3D-printing |
U-VGS | |||
Verksted 17 Tove Kalvø og Øystein J. Weider Utforskende undervisning, kritisk tenking og dialog i klasserommet |
VGS | |||
Verksted 18 Anne Seland Hvilken betydning har de nye læreplanene for vår undervisningspraksis i matematikk? |
VGS | |||
19.00 | Middag |
Onsdag 1. desember
Tidspunkt | Innhold | Målgruppe | ||
09.00-10.20 | Storverksted 5 Charlie Gilderdale Working Mathematically - eNRICHing Primary students’ learning experience |
S-M | ||
Storverksted 6 Rikke S. Tegelskov Kristensen Stil gode spørsgsmål i matematik og udnytt det fulde potentiale i de digitale værktøjer |
U-VGS | |||
Verksted 19 Hugo Christensen Dybdelæring i klasserommet |
Alle | |||
Verksted 20 Else Devold og Marte Haugen Jeg lurer på hvordan dere har tenkt? |
S | |||
Verksted 21 Ann Kristin Stustad Nybø A4 og hva så? |
S-M | |||
Verksted 22 Kjersti Melhus Systematisk arbeid med tekstoppgaver i utviklende opplæring |
S-M-U | |||
Verksted 23 Helmer Aslaksen Sannsynlighet og kombinatorikk i brett- og kortspill |
M-U-VGS | |||
Verksted 24 Marianne Maugesten, Henrik Stigberg og Susanne Stigberg Bruk av Use Modify and Create i tekstprogrammering på ungdomstrinnet |
U | |||
Verksted 25 ARGUMENT (Janneke Tangen) Argumentasjon, modellering og kritisk tenking ved bruk av ekte data. |
U-VGS | |||
Verksted 26 Inger Elin Liland, Suela Kacerja og Kjellrun Hiis Hauge Kritisk blikk på tall i media |
U-VGS | |||
Verksted 27 Stig Eriksen Verbale representasjoner i matematikk |
VGS | |||
10.20-10.40 | PAUSE | |||
10.40-12.00 | Storverksted 7 Guri Nortvedt Modellering på småtrinnet |
S-M | ||
Storverksted 8 Charlie Gilderdale Working Mathematically - eNRICHing Secondary students’ learning experience |
U-VGS | |||
Verksted 28 Ingunn Valbekmo og May Renate Settemsdal MatteList-aktiviteter – mulighet for å tenke, argumentere og forstå |
S | |||
Verksted 29 Svein H. Torkildsen, Astrid Bondø, Morten Svorkmo og lærere ved Steinbråten skole MAM-modellen: aktiviteter, arbeid og erfaringer |
S-M | |||
Verksted 30 Marianne Eskeland Algebraisk tenking på barnetrinnet |
S-M-(U) | |||
Verksted 31 Susanne Stengrundet og Lene Grøterud Leer Dynamisk geometri - et godt grunnlag for resonnering |
M | |||
Verksted 32 Bo Tegelskov Kristensen Hvordan integrerer man de matematiske kompetencer i den daglige matematikundervisning, så eleverne samtidig bliver klar til afgangsprøven |
M-U | |||
Verksted 33 Jens Christian Lothe Opdahl Problemløsningsstrategier i "vanlige" oppgaver - hvorfor og hvordan? |
U-VGS1 | |||
Verksted 34 Mette Andresen Modellering med lineære funktioner og deres grafer |
M-U-VGS | |||
Verksted 35 Svein Anders Heggem Å rigge læreren for ny matematikkplan |
M-U-VGS | |||
Verksted 36 Knut Skrindo Problemløsning og programmering i T og R |
VGS | |||
12.00-13.00 | LUNSJ | |||
13.00-13.50 | PLENUM 3 Amanda Jansen Revise to Learn: Rough Draft Thinking in Mathematics Class |
Alle | ||
13.50-14.10 | PAUSE | |||
14.10-15.00 | PLENUM 4 Nils Kristian Rossing Matematikk og digitale verktøy – en del av skaperprosessen |
Alle | ||
15.00-15.10 | AVSLUTNING |