Verksted 5

Borel: Et spill om sannsynliget

Borel er et spill som består av en pakke med kort med utsagn om hva som vil skje når du utfører forskjellige eksperimenter hvor du kaster terninger, trekker baller fra poser eller kaster mynter. Alle spillerne får ja/nei kort som de bruker til å vedde på om utsagnet sannsynligvis er sant eller usant, og så utføres eksperimentet. Hvis du er god til estimere sannsynligheter, vil du ha en fordel i spillet, siden du sannsynligvis vil vinne, men selv om du har dårlig intuisjon om sannsynlighet, kan du fortsatt ha flaks når eksperimentet utføres. Dette gjør det til et meget morsomt spill. Spørsmålene på kortet er med vilje valgt slik at det er vanskelig å avgjøre hva som er mest sannsynlig, og på hjemmesiden til spillet (https://www.playborel.com/) er det en test du kan prøve deg på. Et av målene til spillet er å vise hvor dårlige de fleste av oss er til å vurdere sannsynligheter, men noe av det fine med spillet er at du kan lage dine egne kort hvis du føler at spørsmålene er for vanskelige for dine elever. Så spillet er både en samling av spørsmål og et rammeverk for å vedde om resultatet av eksperimenter. Jeg har brukt spillet i lærerutdanningen, og det har vært meget populært. Spillet er for opptil 7 spillere, men det fungerer godt når hver «spiller» er en gruppe på 3-4. Og hvis man har mer enn 30 deltakere kan man lage noen ekstra kopier av det nødvendige materialet. Vi vil spille spillet, jeg vil diskutere matematikken bak noen av spørsmålene, og jeg vil vise hvordan det kan tilpasses forskjellige trinn.

Målggruppe: M, U og V

Tirsdag 30. november kl. 13.00-14.20

Rom: Messanin 1

 

Helmer Aslaksen

Helmer Aslaksen har en cand. mag fra Universitet i Oslo, og en Ph.D. fra University of California, Berkeley. Han var ved National University of Singapore fra 1989 til 2011, men er nå i en delt stilling ved Institutt for lærerutdanning og Matematisk institutt ved Universitetet i Oslo. Han har vært konsulent for utstillinger ved Singapore Art Museum og  Asian Civilisation Museum, TV serier på Discovery Channel, dommer for TV konkurranser for ungdomskoleelever, leder av organisasjons­kommiteen for «Singapore Mathematical Olympiad» og visepresident for Singapore Mathematical Society. I 2004 ble han tildelt The Outstanding Educator Award ved National University of Singapore.Ved Universitetet i Oslo har han introdusert et nytt kurs «Skolematematikk fra et avansert synspunkt» om didaktisk matematikk for Lektorprogrammet.