Engelsk |
- bruke relevante matematiske begreper på engelsk i ulike situasjoner
- kjenne til måleenheter som brukes i engelskspråklige land
- forstå og kommunisere om tall
- grafiske framstillinger, tabeller og diagrammer
|
Utvikle en matematisk begrepsforståelse i engelsk gjennom å bruke tall og regning i tilknytning til dagliglivet og generelle og faglige emner. |
Kroppsøving |
- måle lengder, tider og krefter
- grafiske framstillinger, tabeller og diagrammer
|
Regneferdigheten utvikler seg fra å kunne foreta enkle målinger til å kunne planlegge og gjennomføre treningsarbeid. |
Kunst og håndverk |
- arbeide med proporsjoner, dimensjoner, målestokk og geometriske grunnformer
|
Regneferdigheten utvikler seg fra å kunne gjenkjenne og forstå regneaspektene i faget til å kunne sammenlikne, presentere, vurdere og analysere disse på fagets premisser. |
Mat og helse |
- omgjøring av måleenheter
- regne med brøk og desimaltall
- grafiske framstillinger, tabeller og diagrammer
- regne med forhold (næringsinnhold og pris)
|
Regneferdigheten utvikler seg her fra å kunne foreta enkle omgjøringer mellom måleenheter og regne med brøk og desimaltall, til å kunne vurdere og analysere i forhold til pris og næringsinnhold. |
Matematikk |
- bruke symbolspråk, matematiske begrep, fremgangsmåter og varierte strategier til problemløsning og utforskning
- kjenne igjen og beskrive situasjoner der matematikk inngår
- bruke matematiske metoder til å behandle problemstillinger
- kommunisere og vurdere gyldigheten av løsninger
|
Regneferdigheten utvikler seg fra grunnleggende tallforståelse, kjenne og løse problemer ut fra enkle situasjoner til å analysere og løse et spekter av komplekse problem med et variert utvalg av strategier og metoder.
I tillegg å bruke ulike hjelpemiddel i økende grad.
|
Musikk |
- mønster, variasjoner og former i musikkens grunnelementer
- beregne tid og rom i musikalske og kroppslige uttrykk
|
Utvikle forståelse for hvordan ulike mønstre og strukturer preger kunstneriske og musikalske uttrykk gjennom å gjenkjenne og anvende musikkens grunnelementer. |
Naturfag |
- bearbeide, innhente og framstille tallmateriale
- bruke begreper, måleinstrumenter, formler og grafikk
- sammenligne, vurdere og argumentere for gyldigheten av beregninger, resultater og framstillinger
|
Regneferdigheten utvikler seg fra å bruke enkle metoder for opptelling og klassifisering til å kunne vurdere valg av metoder, begreper, formler og måleinstrumenter.
Gjøre gradvis mer avanserte framstillinger og vurderinger og bruke regning i faglig argumentasjon.
|
Norsk |
- tolke og forstå informasjon i tekst som inneholder tall og størrelser eller geometriske figurer
- vurdere, reflektere over og kommunisere om sammensatte tekster som inneholder grafiske framstillinger, tabeller og statistikk.
|
Utviklingen innebærer å skape helhetlig mening i stadig mer krevende tekster der ulike uttrykksformer må ses i sammenheng. |
KRLE |
- anvende ulike tidsregninger og måter å framstille årsrytmen på
- å finne frem i religiøse skrifter (tallforståelse)
- møte matematiske uttrykk og tallsymbolikk
- tolke og bruke statistikk
- gjenkjenne og bruke geometriske mønstre
|
Regneferdigheten utvikler seg fra å kunne gjenkjenne og forstå regneaspektene i faget til å kunne sammenlikne, presentere, vurdere og analysere disse på fagets premisser. |
Samfunnsfag |
- hente inn, arbeide med og vurdere talltilfang om faglige tema, og framstille dette i tabeller, grafer og figurer
- bruke og sammenligne, analysere og presentere statistisk tallmateriale
- gjennomføre undersøkelser med telling og regning, bruke samfunnsfaglige databaser og kritisk tolke tallmateriale
- bruke målestokk, regne med tid, og å bruke regning til å forvalte pengebruk og personlig økonomi
|
Ferdigheten utvikles gjennom å finne og mestre strategier for telling, klassifisering, bruk og framstilling av data. Evnene til å sammenfatte, sammenligne og tolke statistisk informasjon. Analyse, kritisk bruk og vurdering av data. |
Fremmedspråk |
- forstå og bruke fremmedspråket i forbindelse med kvantifisering, beregninger, målinger og grafiske framstillinger i hverdagslige sammenhenger
|
Utvikle en matematisk begrepsforståelse i språket gjennom å bruke tall og regning i tilknytning til dagliglivet og generelle og faglige emner. |
Engelsk fordypning |
- supplere regnekompetansen på morsmålet med de nødvendige uttrykk på engelsk
- utnytte informasjon fra grafiske framstillinger, tabeller og statistikker
|
|
Norsk fordypning |
- forutsetter et annet språk enn verbalspråket
- begrepsforståelse , logisk resonnement og problemløsning
- forståelse for form, system og komposisjon
- arbeid med grafiske framstillinger, tabeller og statistikk
|
|
Utdanningsvalg |
- kunne bruke, bearbeide og tolke relevant tallmateriale, som tabeller og grafer
|
|