Slik kan kenguruoppgaver brukes i undervisningen
Tittel | Innhold | Stikkord |
---|---|---|
Geometri og romforståelse
|
I denne miniartikkelen møter vi to oppgaver som utfordrer elevene med å resonnere og argumentere innen geometri. Elevene engasjeres med formlike fyrstikkfigurer og de må sammenligne omkretser til nærmest like figurer, hvor lengden er ukjent. |
Formlikhet, omkrets, algebraisk tenking |
Hvor kommer oppgavene i Kengurukonkurransen fra?
|
Her kan du lese om paraplyoppgaven, en oppgave som med små endringer kan tilpasses elever både på småtrinnet og på ungdomstrinnet. Paraplyoppgaven utfordrer elevene til å identifisere mønster med rotasjoner, og egner seg godt i arbeid med resonnering og argumentasjon. Last ned PDF Publisert i Tangenten 2015 – 3 |
Identifisering av mønstre, rotasjon |
Problemløsing med omkrets og areal
|
Hvordan henger omkrets og areal sammen? Har det største arealet alltid den største omkretsen? I denne minirtikkelen møter du oppgaver som utfordrer elever til å resonnere rundt akkurat dette, uten behov for utregning. |
Areal, omkrets, resonnering, argumentasjon |
Sammen kan vi
|
Her møter elevene tre oppgaver som sammen utfordrer til delelighet, siffersum og posisjonssystemet. Elevene jobber med ukjente tall som baseres på gitte matematiske kriterier, som for eksempel oddetall. |
Delelighet, siffersum |
Kengurukonkurransen - Varierte oppgaver
|
Her kan du lese mer om den bakenforliggende hensikten med Kengurukonkurransen, og få innsikt i hvordan oppgavesettene bygges opp. Miniartikkelen løfter frem en av årets (2013) mest utfordrende oppgaver, hvor elevene utfordres til å resonnere rundt multiplikative strukturer. |
Kengurukonkurransen, problemløsing, multiplikative strukturer |