ADAPTvurder - digitale vurderingsvektøy for bedre læring
Matematikksenteret jobber i samarbeid med Utdanningsetaten i Oslo kommune, Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger og Inspera, med utviklings- og forskningsprosjektet ADAPTvurder. Prosjektet omhandler adaptive prøver, og skal utvikle prøver i grunnleggende ferdigheter i lesing og regning for elever på 3. trinn. Det er gitt midler fra Forskningsrådet til prosjektet, og Matematikksenteret har fått i oppdrag å utvikle prøven i regning.
Adaptiv vurdering og læring
Skoleeiere, skoleledere og lærere har etterlyst et vurderingsverktøy som gir mer presis informasjon om elevenes ferdighetsnivå, enn det dagens prøver gir. I motsetning til eksisterende (lineære) prøver for den aktuelle aldersgruppen, skal ADAPTvurder gi informasjon om ferdighetsnivået til alle elevene; fra de som viser under forventa progresjon og til de som viser over forventa progresjon i lesing og regning.
I en adaptiv prøve vil oppgavene eleven møter, kontinuerlig bestemmes ut ifra hvordan eleven svarer på oppgavene han eller hun får underveis i prøven. Prøven blir på denne måten tilpasset den enkelte elev sitt kunnskaps- og ferdighetsnivå. Elever med ulik kompetanse vil få forskjellige oppgaver. På den måten vil prøven være med på å gi alle elever en opplevelse av både mestring og utfordring i prøvegjennomføringen. Når oppgavene elevene møter er nært knyttet til deres ferdighetsnivå, slipper de å bruke tid på oppgaver som enten er alt for enkle eller altfor vanskelige. Oppgavene skal også være med på å fange opp eventuelle misoppfatninger eller typiske feil, slik at lærerne kan bruke denne informasjonen til å tilpasse undervisningen framover.
De adaptive prøvene fra prosjektet ADAPTvurder, skal implementeres i skoleåret 2021/22. I den ferdige prøven, skal elevene møte omtrent 20-25 oppgaver, tilpasset sitt ferdighetsnivå. Prøven skal gjennomføres innen 40 min.
Se filmen med invitasjon til lærere om å melde seg på utprøving: