Modul 1 - Kvikkbilder
Forarbeid
Individuelt arbeid
- Les artikkelen Samtaletrekk og marker deler du finner spesielt viktige, relevante eller interessante.
- Last ned Plakat med Samtaletrekk.
- Se på filmen ”Kvikkbilde 2 · 4 + 3 · 4". Les diskusjonsspørsmål til filmen og Erfaringer fra utprøving av Kvikkbilde 2 · 4 + 3 · 4.
Gruppearbeid
- Diskuter momenter dere har markert under lesingen av artikkelen og diskuter dem i lys av observasjoner dere har gjort i egen klasse.
Planlegging og øving
Dere skal sammen planlegge en Kvikkbilde-aktivitet som kan løfte fram den kommutative egenskapen ved multiplikasjon. Dere kan bruke Bilde med 3 · 5 prikker, eller et bilde dere menes passer bedre for den elevgruppa dere har tenkt å prøve ut aktiviteten med.
- Ta utgangspunkt i Planleggingsmal for Kvikkbilder. Diskuter dere fram til enighet om de ulike momentene som skisseres der og lag et felles undervisningsnotat. Tenk spesielt gjennom:
- hvordan dere kan bruke de ulike samtaletrekkene for å fremme elevenes resonnering
- hvordan dere skal få elevene til å bidra i samtalen og være delaktige i å vurdere resonnementene medelever kommer med
- hvilke samtaletrekk som kan være passende i de ulike delene av aktiviteten, ut fra hva dere ønsker å oppnå
- Velg til slutt hvem av dere som skal prøve ut aktiviteten. Det kan være en fordel at dere prøver å gjennomføre aktiviteten i par. Andre lærere observerer og tar notater underveis.
Husk at dette er en aktivitet dere planlegger sammen. Den er felles, dere ønsker å prøve den ut sammen, og målet er å lære av både planlegging og utprøving. Ingen undervisnings-time er helt perfekt. Målet med arbeidet er å lære og å utvikle seg videre som matematikklærer.
Øving
En eller to lærere gjennomfører aktiviteten med kollegene som «elever». Bruk «time-out» underveis i øvingen. Legg spesiell vekt på hvordan dere vil
- introdusere aktiviteten for elevene
- representere elevenes innspill i bildet
- skrive elevenes innspill som regnestykker ut fra måten elevene uttrykker seg på
- få elevene til å lytte til hverandre og gi respons på medelevenes innspill
- at tavlen skal disponeres
Avtal gjerne bruk av ”time-out” underveis i øvingen og utprøvingen. Hver av lærerne som er til stede kan gi tegn til de andre lærerne for å ta en kort diskusjon. Det kan f.eks. være et spørsmål som er interessant å stille der og da eller hvordan noe skal noteres.
Utprøving
En Kvikkbilde-aktivitet tar gjerne 20-25 min.
Hvis dere har anledning til å være flere sammen når dere prøver ut aktiviteten med elevene:
- En eller to av lærerne gjennomfører
- Andre lærere observerer, tar notater og bidrar underveis hvis ”time-out” er blitt avtalt på forhånd.
- Sørg for å ta et bilde av det som står på tavla etter at aktiviteten er gjennomført.
Hvis dere gjennomfører alene sammen med egne elever:
- Bruk gjerne mobil og ta lydopptak under gjennomføringen.
- Noter raskt etter gjennomføringen hva du synes var utfordrende.
Sørg for å ta bilde av det som står på tavla etter at aktiviteten er gjennomført.
Refleksjon og analyse
Gruppearbeid
Diskusjon om utprøvingen med utgangspunkt i det som var planlagt. Se spesielt på:
- I hvilken grad passet bildet dere valgte til de faglige målene dere hadde?
Ville andre bilder passet bedre? - Brukte dere de planlagte samtaletrekkene slik det var planlagt?
I hvilken grad fungerte de etter hensikten?
Hva kunne dere gjort annerledes? - I hvilken grad klarte dere å lede diskusjonen mot det faglige målet samtidig som dere spilte videre på elevers innspill?
- I hvilken grad klarte dere å få elevene til å orientere seg mot hverandres ideer?
Hva er spesielt utfordrende med denne sentrale undervisningspraksisen? - Hva var utfordrende for dere i arbeidet med kvikkbildet?
- Hva var utfordrende for elevene?
- Hvilke muligheter for læring fikk elevene i arbeidet med denne aktiviteten?
I hvilken grad er det i samsvar med det dere har planlagt? - Hvilke erfaringer skal dere ta med til neste gang dere skal jobbe med Kvikkbilde?