Svein Anders Heggem
Utdanning
Adjunkt m/opprykk /cand. mag.
Yrkeserfaring:
- 40 års erfaring fra grunnskolen, hovedsakelig fra ungdomstrinnet
- Øvingslærer / praksislærer for studenter gjennom 25 år
- Medlem av fagplangruppa for matematikk i allmennlærerutdanningen (L-98)
- Ressursperson i matematikk i Lillesand og i prosjektledelsen av EMIL-prosjektet 1999-2003
- Representant i Norsk Matematikkråd 1996-2003, 2008-2019
- Leder av Fagråd for realfag i Utdanningsforbundet 2008-2010
- Engasjement ved Sørlandet kompetansesenter 2006-2007, 2008-2009
- Medlem i Utdanningsdirektoratets / Matematikksenterets ressursgruppe for regning i fag (2011-13)
- Pedagogisk veileder i matematikk, Oppvekstavdelingen, Kristiansand
Kursledelses- og prosjekterfaring:
Kursvert/-leder i Norsk Lærerlag 1996-2002.
Ansvarlig for kursing av lærere i Lillesand fra innføringen av L-97. I ledelsen av prosjekteringen og gjennomføringen av EMIL-prosjektet 1999-2003, også som kursholder.
Kurskvalifikasjoner:
- Undervisning som motiverer, involverer og inkluderer alle elevene: Hvilke grep kan vi gjøre for at hver elev får innsikt i egen læring og kompetanse?
- Den matematiske samtalen: Kjerneelementene og bruk av samtaletrekk for at alle elevene bidrar og lærer av sine medelever.
- Betydningen av å endre undervisningspraksis: Fra algoritmisk eller prosedyrepreget tilnærming («lære-bort-tradisjonen») til å utvikle mer relasjonell og kreative tilnærming, -en dypere læring («legge-til rette-for-læring-rollen»)
- Analysere skolens behov, støtte, motivere for og veilede skolen i arbeidet med kompetanseutvikling.
- Læringsledelse av matematikkopplæringen i klasserommet for å aktivisere alle elevene i et inkluderende læringsmiljø og i et læringsklima som støtter den enkelte.
- Utforskende aktiviteter og oppgaver: Hvordan få ut potensialet i en oppgave slik at alle øker sin forståelse og kompetanse.
- Relevans og variasjon i undervisningen: Bevissthet omkring bruk av ulike oppgaver.
- Undervisningstilnærming og metode, elevens motivasjon og læringsorientering.
- Regning som grunnleggende ferdighet i fag.
- Intensiv opplæring for elever som står i fare for - eller henger etter – i matematikkundervisningen og som ikke trenger mer av det som ikke virker, men alternative metoder for forståelse.
- Diagnostiske oppgaver: Hvordan kan læreren utnytte kognitive konflikter i arbeid for forståelse og læring.
- Foreldres bidrag i barn og unges matematikklæring.
Nøkkelkvalifikasjoner:
- Kurs for lærere på mellom-, ungdomsskoletrinnet og videregående skole.