Hopp til hovedinnhold

Secondary navigation

  • Om senteret
  • Nettbutikk
  • Sidekart
  • English

Main navigation

  • Barnehage
  • Faglitteratur
  • Forskning
  • Kartlegging
  • Kompetanseutvikling
  • Konferanser og nettverk
  • Konkurranser
  • Læreplan
  • Læringsressurser og undervisningsopplegg
  • Prøver og eksamen
  • Regning i alle fag
  • Utematematikk
  • Yrkesfag

Mobile menu

  • Barnehage
    Tilbake
    Barnehage
    • Veiledning, kurs og konferanser
    • Aktiviteter
    • Anbefalt litteratur om matematikk i barnehagen
    • Filmer om matematikk i barnehagen
    • Kompetanseutvikling
    • Litteratur - Matematikk i barnehagen
    • Litteratur - matematikk i barnehagen
    • Observasjon-, støtte- og veiledningsmateriell
    • Realfagstrategien i barnehagen
    • Tema
  • Faglitteratur
  • Forskning
  • Kartlegging
  • Kompetanseutvikling
    Tilbake
    Kompetanseutvikling
    • Digitale kurs og foredrag
    • Lokal kompetanseutvikling
    • MAM
      • Aktiviteter og filmer i MAM
      • Ambisiøs matematikkundervisning
      • Artikler og fagtekster i MAM
      • For eiere og ledere
      • MAM som etterutdanning
      • MAM-modellen
      • Modulene i MAM
        • MAM - Innledning til modulene
        • Modul 1 - Ambisiøs matematikkundervisning
        • Modul 1- Kvikkbilder
        • Modul 10 - Problemløsing
        • Modul 10 - Resonnering
        • Modul 11 - Utforsking
        • Modul 2 - Kvikkbilde
        • Modul 2 – Kommunikasjon
        • Modul 3 - Representasjon
        • Modul 3 - Telle i kor
        • Modul 4 - Telle i kor
        • Modul 4 - Utforske mønster
        • Modul 5 - Argumentasjon
        • Modul 5 - Oppgavestreng
        • Modul 6 - Anvendelse
        • Modul 6 - Oppgavestreng
        • Modul 7 - Generalisering
        • Modul 7 - Spill
        • Modul 8 - Problemløsing
        • Modul 8 - Spill
        • Modul 9 - Problemløsing
        • Modul 9 - Undervise problemløsing
      • Om prosjektet Mestre Ambisiøs Matematikkundervisning (MAM)
    • Matematikkvansker og tilpasset opplæring
    • Realfagenes relevans i forskjellige yrkesfag
    • Yrkesretting av matematikk
      • Pakke 1 - Forankring ledelse
        • Modul 1: Kom godt i gang
        • Modul 2: Mål og deltagere
        • Modul 3: Analyse av egen skole
        • Modul 4: Lederen som pedagogisk veileder
        • Modul 5: Organisering og struktur
      • Pakke 2 - Etablere arena for samarbeid
        • Modul 1: Dele kompetanse
        • Modul 2: Praksisarenaer
        • Modul 3: Arbeid med læreplaner
      • Pakke 4 - Videre arbeid
        • Modul 1: Felles evaluering
        • Modul 2: Plan videre - ledelsen
      • Artikler og fagtekster
      • Dette bygger kompetansepakkene på
      • Pakke 3 - Planlegge og gjennomføre
        • Modul 1: Relevant og yrkesrettet opplæring
        • Verktøykasse NY
    • Hva kjennetegner god matematikkundervisning?
  • Konferanser og nettverk
  • Konkurranser
  • Læreplan
  • Læringsressurser og undervisningsopplegg
  • Prøver og eksamen
  • Regning i alle fag
  • Utematematikk
  • Yrkesfag
  • Om senteret
  • Nettbutikk
  • Sidekart
  • English
Icon/CalculatorArrow-circleIcon/PuzzleIcon/CaretIcon/CaretIcon/CheckedIcon/ClockIcon/DownloadIcon/ExternalIcon/FacebookIcon/FilmIcon/GalleryIcon/GrunnskoleIcon/HamburgerIcon/ImageIcon/ListIcon/XLyspære_transparentIcon/MailIcon/MinusIcon/PDFIcon/PersonPerson_transparentPersoner_transparentIcon/PlusIcon/PrinterPuslespill_transparentSnakkebobler_transparentSpørsmålstegn_transparentIcon/Tag-pinTriangleIcon/TwitterIcon/DiplomIcon/WordIcon/ansatteIcon/arbeidspakkerIcon/besoksadressecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedIcon/close-whiteelektro_transparentIcon/errorevighet_transparentfraktaler_transparentgraf_transparentgresk_transparentgrid-whiteGeogebra - Grunnskole v3handlekurvhjerne_transparentIcon/hvemsvarerGeoGebra - KikoraIcon/Light bulbIcon/TrophyIcon/Glasseslinjal_gradskive_transparentlinjer_transparentlist-whiteIcon/Bookpasser_transparentIcon/phoneIcon/postadresseGroup 2GroupIcon/DirectionIcon/ressurspersonerIconsirkel_transparentTemateselering_transparenttetraeder_transparenttrekant_transparentvinkel_transparentvolum_transparent

Navigasjonssti

Du er her: Hjem Kompetanseutvikling MAM Modulene i MAM

Modulene i MAM

Lærerprofesjonen bygger sin profesjonsutøvelse på felles verdier og et felles forsknings- og erfaringsbasert kunnskapsgrunnlag. Profesjonen og den enkelte lærer forvalter et ansvar for å utøve skjønn i komplekse spørsmål. Lærere og ledere utvikler faglig, pedagogisk, didaktisk og fagdidaktisk dømmekraft i dialog og samhandling med kolleger. (Utdanningsdirektoratet, 2020)

MAM-modulene er strukturert etter MAM-modellen som er designet for å legge til rette for dialog og samhandling mellom kolleger som vil utvikle sin profesjonsutøvelse i fellesskap. Ressursene som ble utviklet gjennom MAM-prosjektet er satt sammen til 11 moduler som gir deltakerne innsikt i prinsipper og praksiser i ambisiøs matematikkundervisning. Modulene løfter også fram kjerneelementene og hvordan de kan komme til å ligge til grunn for matematikkundervisningen.

Modulene er organisert i en anbefalt rekkefølge fra 1 - 11.
Modul 1– Ambisiøs matematikkundervisning
Modul 2 – Kommunikasjon
Modul 3 – Representasjon
Modul 4 – Utforske mønster
Modul 5 – Argumentasjon
Modul 6 – Anvendelse
Modul 7 – Generalisering
Modul 8 – Problemløsing
Modul 9 - Undervise problemløsing
Modul 10 – Resonnering
Modul 11 – Utforsking

Postadresse

Matematikksenteret, NTNU
7491 Trondheim

Besøksadresse

Lysholmbygget,
E.C. Dahlsgt. 2, 2. etg.

Telefon og e-post

73 55 11 42
kontakt@matematikksenteret.no

Kjernetid

09:00 - 15:00

Hold deg oppdatert!

Få nyheter og info om aktiviteter og læringsressurser gjennom vårt nyhetsbrev.

Personvernerklæring